Hoe kan een stress-coach je helpen?

 
Hoe kan een stress-coach je helpen?
23 december 2019 -  4 minuten leestijd
Heb je een gejaagd gevoel, hartkloppingen of wordt het je allemaal te veel? De oorzaak kan te veel stress zijn. De impact daarvan is namelijk zowel lichamelijk als psychisch heel groot. Een stress-coach leert je hoe je meer rust kunt creëren in je dagelijks leven zodat je de drukte beter aankunt.

Gezonde stress

‘Stress ontstaat wanneer er meer van je wordt gevraagd dan je denkt aan te kunnen,’ legt psycholoog en stress-coach Annita Rogier uit. ‘Stress is een reactie op een externe prikkel – bijvoorbeeld een overvolle mailbox­ – waarbij de situatie negatief geïnterpreteerd wordt: “Ik kan die mailtjes nooit allemaal op tijd doorwerken.” Je hartslag schiet omhoog en je krijgt een gejaagd gevoel.’

Af en toe zo’n moment van stress is helemaal niet erg. Het is een natuurlijk overlevingsmechanisme dat je scherp houdt en zorgt dat je in actie komt. Een beetje stress is zelfs gezonder dan helemaal nooit stress hebben.

Signalen van ongezonde stress

Houdt de stress lang aan en lukt het niet om tussendoor te herstellen en te ontspannen, dan kunnen er ernstiger klachten ontstaan. Annita Rogier: ‘De stress veroorzaakt dan aanhoudende mentale klachten, zoals piekeren, verlies van zelfvertrouwen of paniekgevoelens.’

Chronische stress belemmert je functioneren. Je kunt er angstig, boos of somber van worden. En je verliest bijvoorbeeld het overzicht en gaat in paniek alles tegelijk doen.

Vind jouw ideale stress-coach Bekijk alle stress-coaches

Lichamelijke stressklachten

Behalve de mentale klachten, kunnen er door stress ook fysieke klachten ontstaan. Bij acute, kortdurende stress gaat het om bijvoorbeeld een snelle ademhaling, hartkloppingen, transpireren,  gespannen spieren, maagpijn en misschien moet je vaker naar de wc om je blaas of darmen te legen.

Bij chronische stress kunnen onder andere deze lichamelijke klachten optreden:

  • vermoeidheid
  • problemen met doorslapen
  • eetlustverandering
  • gewichtsverandering
  • pijnklachten, zoals gewrichtspijn en rugpijn

Online coaching is een uitstekend alternatief voor traditionele coaching – juist nu we tijdelijk minder direct contact met andere mensen hebben. De meeste Coachfinder-coaches bieden nu (tijdelijk) online coaching aan, zowel het kennismakingsgesprek als het vervolgtraject. Bepaal samen met jouw ideale coach hoe jullie het beste contact kunnen hebben.

Als ontspannen niet meer lukt

Herken je veel van bovenstaande klachten? Lukt het je niet goed om te ontspannen? Misschien maak je jezelf wijs dat het helemaal niet zo erg is dat je slecht slaapt, leuke afspraken met vrienden overslaat of voortdurend bezig bent met je werk of studie. Maar eigenlijk zou je dat soort gedachten moeten zien als een waarschuwing: je bent de gezonde stress voorbij!

Dit doet een stress-coach

Een stress-coach kan je helpen om de balans tussen stress en ontspanning weer te herstellen. Een goede stress-coach laat je stappen zetten waarmee je je belasting zult verlagen, bijvoorbeeld door te leren werk meer te delegeren of de taken thuis anders te verdelen.

Daarnaast zal een stress-coach je laten zien wat je kunt doen om je belastbaarheid te vergroten, dus meer aan te kunnen. Denk aan samen zoeken naar een geschikte bewegingsvorm en oefeningen doen om assertiever te worden. Ook een beter timemanagement en het inbouwen van voldoende rust horen daar natuurlijk bij.

‘Over het algemeen zijn drie tot zes gesprekken voldoende voor als je er vroeg bij bent en overbelasting wilt voorkomen,’ zegt Annita Rogier. ‘Bij milde spanningsklachten zijn vijf à zes sessies vaak genoeg. Is iemand echt overspannen, dan zijn er zo’n zes tot tien gesprekken nodig.’

Vind jouw ideale stress-coach Bekijk alle stress-coaches

Van huisarts naar stress- of burn-out coach

Bestaan je stressklachten al wat langer en zijn ze ernstig van aard, dan is er wellicht sprake van een burn-out of depressie. Ga eerst naar de huisarts, want deze kan onderzoeken of er sprake is van fysieke oorzaken, een bijwerking van medicijngebruik of een depressie. In dat laatste geval zal je huisarts je doorverwijzen naar een gespecialiseerde therapeut.

Zijn andere oorzaken uitgesloten, dan kun je – afhankelijk van de ernst van je klachten – terecht bij een stress- of burn-out coach.

Lees de ervaringen van Marieke met haar coach