Stress coach: hoe kan het je helpen?

Stress coach: hoe kan het je helpen?
23 december 2019 -  4 minuten leestijd
Een gejaagd gevoel, hartkloppingen en een kort lontje: stress heeft zowel lichamelijk als mentaal veel impact. Een coach gespecialiseerd in stress leert je om anders met spanningen om te gaan.

Sla jij je met trillende handen, buikpijn en paniek door de dag? En gebeurt dit vaak of duurt het lang? Ga dan eens naar een stress coach. Samen krijg je je spanning snel op een prettiger niveau.

Veel mensen gaan regelmatig gebukt onder stress. Ze krijgen buikpijn voor een belangrijke presentatie of doen ’s nachts geen oog dicht omdat het zo druk is op het werk. ‘Stress ontstaat wanneer er meer van je wordt gevraagd dan je denkt aan te kunnen,’ legt psycholoog en stress coach Annita Rogier uit. Ze is voorzitter van de vakvereniging van erkende stress en burn-out coaches (VESB) en auteur van Van uitgeblust naar energiek en het Handboek coachen bij stress en burn-out. ‘Het is een reactie op een externe prikkel – bijvoorbeeld een overvolle mailbox­ –, waarbij de situatie negatief geïnterpreteerd wordt: “Ik kan die mailtjes nooit allemaal op tijd doorwerken.” Je hartslag schiet omhoog en je krijgt een gejaagd gevoel.’

Vind jouw ideale stress coach Bekijk alle stress coaches

Gezonde en ongezonde stress

Af en toe stress hebben, is helemaal niet erg. Het is een natuurlijk overlevingsmechanisme dat je scherp houdt en zorgt dat je in actie komt. Een beetje stress, is zelfs gezonder dan helemaal nooit stress hebben.

Houdt de stress echter lang aan en lukt het niet om tussendoor te herstellen en te ontspannen, dan kunnen er ernstigere klachten ontstaan. Rogier: ‘De stress veroorzaakt dan aanhoudende mentale klachten, zoals piekeren, verlies van zelfvertrouwen of paniekgevoelens. Daar kunnen lichamelijke klachten als hoofdpijn, hartkloppingen, trillen en maagpijn bijkomen. Dit soort stress belemmert het functioneren. Je verliest bijvoorbeeld het overzicht en gaat in paniek alles tegelijk doen.’

Online coaching is een uitstekend alternatief voor traditionele coaching – juist nu we tijdelijk minder direct contact met andere mensen hebben. De meeste Coachfinder coaches bieden nu (tijdelijk) online coaching aan, zowel het kennismakingsgesprek als het vervolgtraject. Bepaal samen met jouw ideale coach hoe jullie het beste contact kunnen hebben.

Aan de slag met een stress coach

Verdwijnen de stressklachten niet en verstoren ze je werk en sociale leven, dan is er sprake van overspannenheid. Een stress coach kan dan helpen om de balans tussen stress en ontspanning weer te herstellen. Rogier: ‘Als je weet dat je stressgevoelig bent, kun je ook preventief met een stress coach aan de slag gaan. Door beter met prikkels te leren omgaan, verklein je de kans om ooit overspannen te raken.’

Een goede stress coach zal twee aangrijpingspunten gebruiken om het stressniveau te verbeteren. Het eerste is het verlagen van de belasting, bijvoorbeeld door te leren werk meer te delegeren of de taken thuis anders te verdelen. Het tweede is het vergroten van de belastbaarheid door de fysieke en mentale conditie te verbeteren. Denk aan samen zoeken naar een geschikte bewegingsvorm en oefeningen doen om assertiever te worden. Ook een beter tijdsmanagement en het inbouwen van voldoende rust, hoort daarbij.

De drie fasen van herstel

Bij zo’n coachtraject worden vaak de behandelingsrichtlijnen van het Nederlands Huisartsen Genootschap gebruikt. Volgens Rogier zijn met name de volgende drie fasen van herstel van belang:

  1. Opladen: je toestand leren accepteren, inzicht krijgen in klachten en stressbronnen en de conditie verbeteren
  2. Oplossen: stressbronnen aanpakken, leren omgaan met emoties en de belastbaarheid vergroten
  3. Oppakken: geleidelijk de taken thuis en op het werk hervatten

Vind jouw ideale stress coach Bekijk alle stress coaches

Stress coach, maar welke?

Hoe snel spanningsklachten door coaching verminderen, hangt af van de ernst van de klachten, de hoeveelheid stressprikkels, de duur van de klachten en hoe gemotiveerd iemand is. ‘Over het algemeen zijn drie tot zes gesprekken voldoende voor preventief stressmanagement,’ zegt Rogier. ‘Bij milde spanningsklachten zijn vijf à zes sessies vaak genoeg. Is iemand echt overspannen, dan zijn er zo’n zes tot tien gesprekken nodig.’

Maar wat is de juiste begeleiding? Wie aan de slag wil met preventief stressmanagement, wordt vaak goed geholpen door een algemene coach met een stevige basis. Zijn er al spanningsklachten, dan is de hulp van een coach met een door de Nobco geaccrediteerde opleiding in stress- en burn-out begeleiding nodig of een door de VESB erkende stress- en burn-out coach.

Stress coach, burn out coach of toch naar de arts

Bestaan de stressklachten al (veel) langer en zijn ze ernstig van aard, dan is er wellicht sprake van een burn-out of depressie. Een burn-out coach kan je hierbij helpen. Daarnaast zou een arts je bij sprake van een depressie kunnen doorverwijzen naar een gespecialiseerde therapeut. Maar eerst is het van belang om fysieke oorzaken uit te sluiten. Want als het opgejaagde gevoel wordt veroorzaakt door een fysieke aandoening of medicijngebruik, dan helpt coaching of therapie uiteraard niet.