5 tips tegen burn-out bij je thuiswerkende werknemer

 
5 tips tegen burn-out bij je thuiswerkende werknemer
27 mei 2021 -  3 minuten leestijd
In deze tijd van thuiswerken en onrust ligt ongezonde stress op de loer. Als werkgever of HR-professional zie je werknemers nu veel minder vaak fysiek. Dat maakt het lastig om de vinger aan de pols te houden. Hoe kun je ze op het werk zo goed mogelijk ondersteunen, zodat ze gelukkig vitaal aan het werk blijven en zo burn-out voorkomen?

Jennifer Elders kent burn-out door en door: als HR-professional, als counselor en als ervaringsdeskundige. Ze heeft tips voor HR-professionals en werkgevers om werknemers gezond en vitaal te laten thuiswerken.

1. Voer regelmatig een-op-eengesprekken met je werknemers

‘Als HR-professional of werkgever is het belangrijk om te weten hoe het echt met je werknemers gaat. Leidinggeven gaat over mensen ondersteunen, zodat zij hun werk zo goed mogelijk kunnen doen. Ik raad aan wekelijks een kort gesprek te voeren waarin je een vaste lijst met vragen afgaat, zoals:

  • Hoe voel je je op dit moment?
  • Hoe gaat het met jou als werknemer? En als moeder/vader en partner?
  • In hoeverre ervaar je ruimte voor jezelf? Wat mis je? Waar kan ik je bij ondersteunen?

Als blijkt dat de werknemer naast jouw steun een duwtje in de rug of hulp kan gebruiken, kun je vertellen dat er verschillende manieren zijn om daar ondersteuning bij te krijgen. Afhankelijk van wat er speelt, kan bijvoorbeeld een coach, counselor of psycholoog helpen. ’

2. Zorg voor een veilige, open bedrijfscultuur

‘Er zijn werknemers die het lastig vinden om zich kwetsbaar en open op te stellen naar hun werkgever, omdat ze bang zijn dat er dan anders tegen hen wordt aangekeken. Laat dus merken dat het normaal is om bij je mentale gezondheid stil te staan, en dat het normaal is om een beroep op mentale begeleiding te doen. Je kunt als dat past ook enige openheid over jezelf geven.’

3. Stimuleer je werknemers om in beweging te blijven

‘Naar buiten gaan en bewegen is ontzettend belangrijk om stress te reguleren en burn-out te voorkomen. Adviseer je werknemers bijvoorbeeld om tijdens een telefonische afspraak oortjes in te doen en te gaan wandelen. Spreek ook regelmatig fysiek af met je werknemers en voer af en toe al wandelend een-op-eengesprekken. Fysiek kun je veel beter zien hoe het met iemand gaat, en bewegen maakt het lichter om onderwerpen te bespreken.’

4. Spreek vaste tijden af voor online overleg

‘Mensen zijn “Zoom-moe”. Ik spreek mensen die de hele dag door van de ene naar de andere online meeting schakelen. Ik adviseer bedrijven om organisatiebreed vaste tijden af te spreken waarin hun werknemers online afspraken hebben en wanneer niet. Online vergaderen vreet energie en herstelmomenten tussendoor zijn belangrijk om weer op te kunnen laden.’

5. Wees alert op eerste tekenen van burn-out

‘Ook als werknemers thuiswerken, kun je de eerste tekenen van burn-out herkennen. Bijvoorbeeld als ze regelmatig stukken te laat aanleveren of als de kwaliteit van hun werk omlaag gaat. Let ook op de toon in vergaderingen: hoe reageren mensen op elkaar? Is iemand prikkelbaar en snel geërgerd in een meeting? Kom daar dan na afloop nog even een-op-een op terug. Zo blijft je werknemer niet na het sluiten van de laptop de rest van de dag thuis met een rotgevoel zitten. Vermoeidheid en somberheid kunnen ook eerste tekenen van burn-out zijn. Door persoonlijke gesprekken kun je in contact blijven met je werknemers en op tijd het juiste doen om uitval te voorkomen.’
Tekst: Lydia van Wersch