5 vragen over Acceptance and Commitment Therapy (ACT)

 
5 vragen over Acceptance and Commitment Therapy (ACT)
25 februari 2021 -  3 minuten leestijd
Iedereen krijgt tegenslagen te verwerken. En iedereen heeft negatieve gedachten zoals: ik kan het toch niet, of: ze vinden me vast niet leuk genoeg. Maar als die je afhouden van wat je werkelijk zou willen in je leven, dan is Acceptance and Commitment therapy (ACT) daar geschikt voor.

1. Wat doet Acceptance and Commitment Therapy?

Vervelende gedachten of onprettige emoties kunnen je in de weg staan bij het nastreven van je dromen en doelen. En helaas komen er ook áltijd gebeurtenissen op je pad die je afleiden van wat jij wil in je leven. Acceptance and Commitment Therapy (kortweg ACT-therapie of ACT) helpt je om anders met al deze hindernissen om te gaan, waardoor ze je minder zullen belemmeren.

Ik wil graag dat mijn bedrijf groeit, maar ik pieker veel en slaap slecht omdat ik bang ben om het niet goed te doen

Tim volgde ACT-coaching. Lees hier zijn coachingservaring.

2. Wat leer je van Acceptance and Commitment Therapy?

De coach of therapeut laat je ervaren hoe je obstakels in je leven kunt accepteren (acceptance) waardoor je meer energie en ruimte overhoudt voor de dingen in je leven die je belangrijk vindt (commitment).

ACT is een zogenaamde derde generatie cognitieve gedragstherapie. Bij de eerste en tweede generatie richtte de therapie zich vooral op het veranderen van gedrag, emoties en gedachten, maar bij ACT draait het erom dat je leert hoe je er anders mee omgaat. Met als doel: het vergroten van je psychologische flexibiliteit.

3. Wanneer kan ACT goed helpen?

ACT kan effectief zijn als bepaalde gedachten en gevoelens je ontwikkeling in de weg staan. En als je last hebt van stress, piekeren of angsten.

4. Hoe werkt ACT therapie?

Bij Acceptance and Commitment Therapy ga je op zoek naar dingen in je leven die er echt toe doen en leer je je daar op te richten. Dat proces kent vier stappen:

  1. Je formuleert wat je diepste waarden, dromen en doelen zijn.
  2. Je onderzoekt wat jou belemmert om volgens die waarden te leven en die doelen en dromen te verwezenlijken.
  3. Met oefeningen en metaforen leer je voorkomen dat vervelende sensaties, gevoelens en gedachten de overhand nemen.
  4. Doordat je niet meer vecht tegen die negatieve sensaties, gevoelens en gedachten krijg je meer energie. En die helpt je te focussen op wat jij echt belangrijk vindt.

ACT is dus vooral geschikt als de belemmeringen die je ervaart in jezelf zitten – zoals bij negatieve gedachten, angsten en controledrang. Maar ook als je tegen externe factoren aanloopt – dus problemen waar jij geen grip op hebt – kan ACT soms helpen. Je leert daar anders op te reageren.

5. Is ACT bewezen effectief?

Acceptance and Commitment Therapy is evidence based, dus een wetenschappelijk onderbouwde vorm van therapie. Onderzoek heeft onder meer aangetoond dat ACT het algemeen welzijn van cliënten vergroot en bovendien effectief is bij het behandelen van angststoornissen, dwangstoornissen en soms zelfs bij psychoses en chronische pijn.

acceptance and commitment therapy
ACT
coachmethodiek