Grip op je prestaties met sportpsychologie: denk als een topsporter

 
Grip op je prestaties met sportpsychologie: denk als een topsporter
31 mei 2021 -  4 minuten leestijd
Het waren de topsporters die mentale training tientallen jaren geleden als eerste omarmden. En voor hen is het inmiddels vanzelfsprekend om zich te laten begeleiden door een sportpsycholoog of mental coach. Met alleen hard werken kom je er niet meer. En dit zie je ook buiten de topsport gebeuren.

Tips uit de sportpsychologie

We willen presteren. We willen een succesvolle carrière én een sociaal en gelukkig leven leiden. Gezond eten, er leuk uitzien, en vooral véél beleven. Maar in tegenstelling tot topsporters wensen we geen concessies te doen. We laten ons massaal verleiden door de overvloed aan prikkels. We vergeten keuzes te maken. En dat alles in een steeds hoger tempo. Het gevolg is dat we onszelf uitputten. We nemen geen tijd om op te laden, te herstellen. En we ontwikkelen hierdoor allerlei klachten, zowel fysiek als mentaal.

Met de juiste begeleiding krijg je weer grip op je prestaties. Coach Manon Mansier is prestatiecoach en gespecialiseerd in het vergroten van je mentale fitheid. Ze neemt je mee in de wereld van de sportpsychologie en geeft 3 tips die je direct kunt inzetten om je prestaties op een verantwoorde manier te verbeteren.

1. Houd je plezier en motivatie in stand

Zeker nu we veel vanuit huis moeten werken, is het niet makkelijk om gemotiveerd te blijven. Maar je hebt meer invloed op je motivatie dan je denkt.
Een bekend theoretisch motivatiemodel in de sportpsychologie is de Self-determination theory van de Amerikaanse onderzoekers Ryan en Deci. Motivatie is volgens dit model te schalen met behulp van de begrippen intrinsieke en extrinsieke motivatie. Kort samengevat: hoe intrinsieker je motivatie, hoe makkelijker je iets volhoudt. Ga dus op zoek naar jouw intrinsieke motivatie en saaie klussen worden ineens een stuk prettiger om te doen. Je zet als het ware een andere bril op. En besteed je regelmatig tijd aan taken die je leuk, interessant of fijn vindt, (met een hoge intrinsieke motivatie) dan gaan de minder leuke klusjes vanzelf. Daar heb je dan minder motivatie voor nodig.

2. Vergroot eenvoudig je zelfvertrouwen

Hoe ziet je to-do-lijst eruit deze week? Is je planning haalbaar? Als je jezelf onmogelijke doelen stelt, is de kans dat je zelfvertrouwen toeneemt klein. De belangrijkste factor in het versterken van zelfvertrouwen is namelijk het hebben van positieve ervaringen. Door haalbare, maar wel uitdagende (!) doelen te stellen, die aansluiten bij je capaciteiten, doe je meer succeservaringen op. Kijk bij het stellen van je doelen niet alleen naar het resultaat, maar ook naar de weg naar het doel toe. Hoe kun je op weg naar je doel toe al kleine successen behalen?

3. Omgaan met stress zoals je dat zelf wil

Wat doe jij als je last hebt van stress? We hebben allemaal een eigen manier van omgaan met stress. In de sportpsychologie noem je dit ‘coping-methoden’. Dé beste manier bestaat niet, het is sterk persoons- en situatieafhankelijk. Uit onderzoek blijkt dat we geneigd zijn om een methode te kiezen op basis van een eerdere ervaring die we hebben gehad. Als je je hier bewust van bent, kun je ervoor kiezen om het ánders aan te pakken. Je kan óf inzetten op het aanpakken van de stressbron óf op het verminderen van je eigen stressreactie.
Onder de eerste vallen bijvoorbeeld time-management, oefenen van specifieke vaardigheden (een spannende presentatie) en de voorbereiding op een situatie. Voor de tweede, het verminderen van je eigen stressreactie, zijn humor, meditatie en sociale steun bewezen effectief als ‘coping’ methode. Switch eens van strategie als je merkt dat je bepaalde stresspatronen niet voldoende kan doorbreken. Weet dat stress heel goed hanteerbaar is, mits je deze vaardigheid traint.

Wil je graag meer leren over het verhogen van je prestaties of het verminderen van stress? Coach Manon Mansier kan je hierbij helpen. Via haar Coachfinder-profiel kun je contact opnemen.

Met een mind vol power,

Manon, contact@mindvolpower.nl

Bronnen:
Bakker, F., Oudejans, R. R. D., & Graaff, M. de. (2015). Sportpsychologie.

Nicholls, A. R., & Polman, R. C. J. (2007). Coping in sport: A systematic review. Journal of Sports Sciences, 25(1), 11–31. https://doi.org/10.1080/02640410600630654

Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. The American Psychologist, 55(1), 68–78. https://doi.org/10.1037//0003-066x.55.1.68

 

sportpsychologie
sportpsycholoog
prestatiecoach