De psychologie van het wandelen

 
De psychologie van het wandelen
4 mei 2021 -  4 minuten leestijd
Wandelen is op dit moment misschien wel hobby nummer één. Logisch, want je kunt het altijd en overal doen. Om te kunnen wandelen heb je weinig nodig, al zijn goede schoenen wel handig. Het voelt fijn om even in de buitenlucht te zijn, en je kunt je wandelroutes oneindig afwisselen. Geen wonder dus dat ook wandelcoaching steeds populairder aan het worden is. Maar wat zorgt er nou eigenlijk voor dat wij wandelen zo fijn vinden?

Stress

Er is al veel onderzoek gedaan naar de psychologie achter wandelen. Onderzoek van onder meer sociaal psycholoog Christine Webb en omgevingspsychologen Kaplan & Kaplan laat zien dat er verschillende oorzaken zijn van dat fijne gevoel dat wandelen ons geeft, en van het feit dat we vaak tijdens een wandeling tot nieuwe inzichten komen. De bekendste oorzaak is dat het stressverlagend is, want tijdens het wandelen neemt de aanmaak van het stresshormoon cortisol af. Daardoor voel je je vaak erg rustig tijdens en vlak na een wandeling.

Creativiteit

Niet alleen verlaagt wandelen je stress, je wordt er ook creatief van. Onderzoekers vonden dat mensen die wandelen cognitief flexibeler zijn dan mensen die niet wandelen: zij komen veel sneller met ideeën die wat meer out-of-the-box maar nog steeds relevant zijn. Die creativiteit ontstaat waarschijnlijk doordat je met wandelen beide hersenhelften stimuleert. Psycholoog Tom Hartmann schrijft dat die stimulatie je kan helpen om uit problemen of negatieve patronen te komen.

Vooruit bewegen

Er is nog een reden waarom problemen zich makkelijker laten oplossen tijdens het wandelen. Hoe jij je voelt, heeft invloed op hoe jij je beweegt: je belichaamt als het ware je emoties. Als je je niet fijn voelt, doe je bijvoorbeeld je armen over elkaar als een soort bescherming. Je emoties beïnvloeden dus je houding. Maar het werkt ook andersom: onderzoekers vonden dat positieve woorden beweging naar voren aanmoedigen terwijl negatieve woorden juist bewegingen naar achter veroorzaken. Dat komt doordat veel positieve dingen in het leven gelinkt zijn aan ‘vooruitgaan’ en negatieve dingen aan ‘achteruitgaan’. Wanneer je wandelt, maak je een continue beweging vooruit en dat verbindt je brein met positiviteit. Wandelen is bovendien over het algemeen een vrij soepele beweging. Die kwaliteit van de beweging heeft nog eens extra effect op je gedachten en houding.

Synchronie

Tijdens wandelen kom je niet alleen makkelijker tot de oplossing van een probleem, het is ook makkelijker om dat probleem met je wandelpartner te delen. Dat komt door iets wat je vast wel eens is opgevallen: synchronie. Als twee mensen naast elkaar lopen, passen ze meestal hun ritme aan elkaar aan. Ze zetten tegelijkertijd een stap met dezelfde voet. Dat doen ze onbewust, maar het heeft verschillende gevolgen. Door die synchronie voelen ze zich meer verbonden met de ander, ze staan meer open voor een andere kant van hun verhaal en het bevordert de samenwerking. Het is dus geen verrassing dat samen wandelen een goede eerste stap is om onderlinge conflicten op te lossen.

Wandelcoaching

Al deze psychologische processen worden volop benut bij wandelcoaching. Samen met je coach maak je een wandeling, vaak in de natuur. Hoogleraar natuurbeweging Agnes van den Berg vond in haar onderzoek dat mensen na het voltooien van een wandelcoachtraject, bestaande uit vier wandelingen en verschillende opdrachten en oefeningen, veel positieve gevolgen ondervonden. De deelnemers hadden bijvoorbeeld minder last van burn-out en stress en ervoeren meer acceptatie en bevlogenheid. Agnes van den Berg deed dit wandelcoachonderzoek bij Het Coach Bureau van Hilde Backus.

Wandelcoaching iets voor jou?

Op Coachfinder hebben we wandelcoaches die gespecialiseerd zijn in verschillende soorten problematiek. Klinkt wandelcoaching als iets voor jou? Neem dan een kijkje tussen ons overzicht van betrouwbare wandelcoaches om de coach te vinden die bij jou past.

Bronnen: C. E. Webb e.a., Stepping forward together. Could walking facilitate interpersonal conflict resolution? American Psychologist / T. Hartmann, Loop je zorgen uit je lijf, Vbk Media, 2008 / A. van den Berg, Green space as a buffer between stressful life events and health, Social Science & Medicine, 2007 / C. E. Webb e.a., Stepping forward together: Could walking facilitate interpersonal conflict resolution? American Psychologist, 2017.