De vraag

Hoe ga ik beter om met mijn lastige collega?

Het bedrijf waar ik al jaren werk is gefuseerd met een bedrijf in dezelfde branche. De marketingteams zijn samengevoegd en het gehele bedrijf is verhuisd. Ik vond mijn werk altijd erg leuk en ik had fijne collega’s, maar sinds de fusie is het gewoon niet meer hetzelfde. Ik kan niet goed overweg met sommige nieuwe collega’s en heb daar veel last van. Hoe ga ik daarmee het best om?

Het advies

Gabriëlle Kiefmann
Expert

Gabriëlle Kiefmann

(loopbaan)coach-trainer

Ik kan me heel goed voorstellen dat jij en waarschijnlijk ook je collega’s moeite hebben gehad met deze veranderingen. Vind je je nieuwe collega’s echt vervelend of is het meer een kwestie van onbegrip? Of kan het zijn dat je moet wennen aan een nieuw team en nieuwe teamleden?

Je oorspronkelijke team kende je door en door. De goede onderlinge afstemming die na jaren is ontstaan, ontbreekt natuurlijk in het nieuwe, samengestelde team. Waarschijnlijk is het doel van deze fusie om een nóg beter presterend bedrijf te worden door een synergie te vormen: een samenwerking die wérkt en een win-winsituatie oplevert. Uit jouw verhaal blijkt dat je die synergie nog niet zo ervaart.

Op weg naar synergie

De synergie na een fusie valt of staat door de gezamenlijke prestaties van het nieuwe team. Een goede onderlinge samenwerking is daarvoor een vereiste. En dat begint door elkaar beter te leren kennen.

Daarom raad ik een drijfverentest, de Balans-Kleuren-Test, aan. Je functietitel alleen geeft namelijk wel aan wát je doet, maar nog niet waarom je dat doet en waar jouw drijfveren eigenlijk liggen. Deze test vult ieder teamlid individueel in. Hoewel de test geen wetenschappelijke basis heeft, geven de uitkomsten ervan wel een duidelijk beeld van de drijfveren achter je gedrag en je manier van communiceren. Daardoor krijg je meer zelfinzicht, en houvast bij het bepalen van je doelstellingen.

beter omgaan met lastige collega quote

En dan: een teamworkshop

Een vervolgstap is om met je hele team een workshop over ‘drijfveren & talenten’ te volgen. Voorafgaand vullen alle deelnemers online een test in. De inzichten uit die drijfverentest bespreken we samen tijdens de workshop. Iedere deelnemer krijgt een rapportage met de persoonlijke uitslag.

Door samen stil te staan bij elkaars drijfveren en talenten leren jij en je collega’s hoe jullie in elkaar steken, waarom jullie bepaalde keuzes maken en waarvan jullie nu écht enthousiast worden. Dat helpt het hele team bij de taakverdeling, maar ook in de communicatie. Jullie weten dan beter van elkaar wie je bij welk vraagstuk het best om hulp kunt vragen en hoe je dat het best kunt doen.

Je kunt bijvoorbeeld ontdekken dat de collega die je vragen negeert dat niet opzettelijk doet, maar dat het komt doordat jij ze snel in het voorbijgaan stelt en dat je ze beter even op de mail kunt zetten. Of dat een collega altijd geïrriteerd op jou reageert omdat hij er slecht tegen kan om uit zijn concentratie te worden gehaald. Dan kun je afspreken dat je hem voortaan alleen aan het begin en eind van de dag en na pauzes aanspreekt.

Voor vrijwel al zulke uitdagingen helpt deze workshop je om een oplossing te vinden. Je krijgt meer begrip voor elkaar, weet beter hoe je met elkaar kunt communiceren en hebt meer waardering voor elkaars kwaliteiten. Mogelijk is dit voor jou de oplossing om beter met je nieuwe collega’s overweg te kunnen en je werk weer met plezier te doen.

De eerste stap

De eerste stap is het gesprek aangaan met je leidinggevende. Wellicht is die nog niet op de hoogte van de communicatie die nu stroef loopt. Of misschien wel, maar ook dan is het goed om het aan te kaarten.

Lijkt het je wat om samen met een coach naar je probleem te kijken, neem dan contact op met mij via mijn Coachfinder-profiel. Ik kijk graag samen met jou waar de behoeften van jou en je team liggen en stem de workshop daar volledig op af. Of vind zelf een coach via Coachfinder.

Deel dit artikel: