Test: Denk jij al als een merk?

 
Test: Denk jij al als een merk?
28 april 2021 -  4 minuten leestijd
Als je je eigen coachpraktijk hebt dan bouw je ook aan een merk. Maar hoe beïnvloedt je je eigen merk? En hoe zorg je voor een merk dat goed bij je past? Ontdek aan deze mini-test of je al denkt als een merk.

Je merk is wat anderen over je vertellen wanneer je niet in de kamer bent. Eigenlijk gaat het over alles wat jou onderscheidt van anderen: je naam, stijl, reputatie, overtuigingen en nog veel meer.

Personal branding helpt je bij de ontwikkeling van je eigen merk.  Personal branding gaat over de manier waarop jij jezelf presenteert. Wanneer je werkt vanuit een merk is het makkelijker om anderen te laten zien vanuit welke ideeën, overtuigingen en dromen je werkt. Daarmee trek je meer cliënten aan die bij je passen. Het klinkt mooi, jezelf zijn en dat uitstralen naar buiten. Maar in hoeverre ben jij bezig met je merk?

Kies de stellingen die het beste bij jou passen:

  1. Ken je je merk?

    A. Ik heb een duidelijk productaanbod, maar weet eigenlijk niet precies wat mij drijft om dit aan te bieden.
    B. Ik heb weleens nagedacht over wie ik ben en waar ik voor sta, maar ik weet het niet meer zo goed.
    C. Ik heb heel helder voor ogen waarom ik coach ben geworden en waarom mensen mij als coach kiezen.

  2. Wat straal je uit?

    A. Ik heb geen huisstijl, kleuren of een bepaalde boodschap die ik overbreng op mijn website en op social media. Ik kopieer quotes van anderen of kies kleuren en lettertypes die ik leuk vind. Mijn coachruimte heb ik ingericht met een allegaartje.
    B. Meestal probeer ik wel te kijken of iets bij mij past, maar niet altijd.
    C. Wat ik ook maak of schrijf, of het nou mijn eigen kleding of ruimte is, een website of folder, je kunt duidelijk zien dat ik de afzender ben en waar ik voor sta.

  3. Ken jij je coachee?

    A. Ik weet niet precies wie er behoefte heeft aan mijn coaching en ik kan ook niet echt een gemene deler ontdekken bij mijn coachees.
    B. Soms tref ik weleens een coachee die goed bij me past, maar eigenlijk zijn het allerlei soorten mensen.
    C. Ik kan mijn coachees bijna uittekenen: ik weet waar ze mee worstelen, wat ze bezighoudt en ook wat ze een prettige aanpak vinden.

  4. Hoe praat je over je product of over je merk?

    A. Als ik marketing en communicatie inzet, richt ik me bijna uitsluitend op mijn aanbod en geef ik bijvoorbeeld korting op mijn tarief.
    B. Ik deel weleens wat over mijn werkwijze en over thema’s die aansluiten bij mijn coachees, maar communicatie gericht op mijn productaanbod gaat me het gemakkelijkst af.
    C. Ik wissel bewust prijsaanbiedingen en inspirerende content af om zo mijn merk op allerlei manieren bij mijn cliënt in de kijker te spelen.

  5. Besteed je tijd aan je merk?

    A. Nee, of in elk geval niet bewust, ik kan niet zeggen dat ik nadenk over mijn merk bij wat ik onderneem.
    B. Soms, maar het schiet er vaak bij in. Dan heb ik het druk en beloof ik mezelf dat ik er later naar ga kijken.
    C. Ja, ik besteed bewust tijd en energie aan mijn eigen merk. Bij alles wat ik doe – mijn ontvangstruimte aankleden of bij wat ik aantrek – vraag ik me af of dat wel bij me past.

Uitslag
Vooral A Je raadt het al, er valt nog een hoop te winnen voor jou op het gebied van personal branding. Je zit hier dus goed, laten we verdergaan!
Vooral B Het gaat al best goed, maar je kunt nog meer uit je praktijk halen als je ontdekt waar je voor staat.
Vooral C Goed bezig! Jij bent je bewust van je merk en maakt al beslissingen met jouw cliënt in je achterhoofd. Eens kijken of je nog wat kunt verfijnen.

Wil je meer leren over personal branding?

Als je uitslag vooral A of B is raden wij je aan om onze verdiepingsmodule personal branding te volgen in de Coachfinder Academy. In de Academy vind je meer verdiepingsmodules, webinars en online programma’s. Je krijgt gratis toegang tot de Coachfinder Academy bij een lidmaatschap op Coachfinder.

Waar wacht je nog op?

Meld je nu aan voor Coachfinder en maak je coachpraktijk nóg succesvoller.