LinkedIn-expert Masja Slootweg: ‘LinkedIn is dé plek om jouw expertise als coach te laten zien’

 
LinkedIn-expert Masja Slootweg: ‘LinkedIn is dé plek om jouw expertise als coach te laten zien’
14 september 2021 -  3 minuten leestijd
Je wilt meer coachees trekken, maar hoe? Met slim gebruik van sociale media kun je zorgen voor meer zichtbaarheid, connecties én coachees. LinkedIn-expert Masja Slootweg weet hoe je als coach LinkedIn effectief kunt inzetten.

Masja Slootweg heeft jarenlange ervaring als adviseur op het gebied van sociale media. Sinds 2016 heeft ze de focus volledig op één medium gelegd, namelijk LinkedIn: ‘LinkedIn is een goed platform om je als coach te laten zien, je kennis te delen en bewijs te tonen hoe je werkt als coach. Bovendien scoort LinkedIn hoog in Google. Als iemand op zoek gaat naar jou als coach, komt dit profiel als eerste naar boven.’

Goede LinkedIn-strategie

‘Als coach kun je LinkedIn goed inzetten om jouw kennis en expertise te delen,’ zegt Slootweg. Je hoeft jezelf niet expliciet te verkopen: ‘Deel de pijn of het verlangen van jouw doelgroep en laat jouw expertise zien. Help je netwerk verder met jouw expertise. En onderhoud je connecties door op ze te reageren. Zo blijf je goed “tussen de oren” van je netwerk. Als je LinkedIn niet onderhoudt, ben je eigenlijk alsnog onzichtbaar.’

Netwerken op LinkedIn

De kracht van LinkedIn zit volgens Slootweg in het netwerk. ‘Je hebt op LinkedIn twee belangrijke connecties: de eerstegraads en tweedegraads. Eerstegraads connecties zijn de mensen die jij kent of die jou al kennen. Dat is jouw directe netwerk. Maar alle mensen in jouw netwerk hebben zelf ook weer connecties met anderen: dat zijn je tweedegraads connecties. Precies daar zit de magie van LinkedIn. Als jij een bericht schrijft en mensen reageren, bereikt het bericht ook de connecties van deze mensen. Het werkt als een olievlek.’

Meer nieuwe coachees

Die tijdsinvestering betaalt zich vaak uit in nieuwe coachees, zegt Slootweg. ‘LinkedIn zorgt voor zichtbaarheid en je kunt aan je expertstatus werken. Dat wekt vertrouwen bij coachees. Toch ligt het uiteindelijk aan je eigen verkoopskills of die coachees uiteindelijk voor jou als coach kiezen. Het wordt wel makkelijker, doordat ze al vertrouwen hebben in jou als expert, maar je moet er zelf nog wel een klant van maken.’

Lees je in in je doelgroep en ga ook echt voor deze doelgroep schrijven, tipt ze. ‘Zowel op je profiel als in je posts. Denk goed na over wie je ideale klant of coachee is!’

Interview: Japke Sybesma

Wil je ook aan de slag met LinkedIn?

Masja geeft 25 oktober 2021 een online mini-cursus in samenwerking met Coachfinder. Daarin zal ze vijf strategieën bespreken die nodig zijn om via LinkedIn de juiste coachees aan te trekken. Per strategie krijg je praktische opdrachten waar je meteen mee aan de slag kunt. En ook de Social Selling Index, een handige LinkedIn-tool, komt uitgebreid aan bod! Is dit iets voor jou?

Je kunt de mini-cursus ook volgen als je geen lid bent van Coachfinder.  Bij een lidmaatschap op Coachfinder krijg je gratis toegang tot het programma.

Ja, ik doe mee met de mini-cursus LinkedIn

LinkedIn coach

Waar wacht je nog op?

Meld je nu aan voor Coachfinder en maak je coachpraktijk nóg succesvoller.