Burn-out na de zomervakantie: wat je als leidinggevende kunt doen om dat te voorkomen

 
Burn-out na de zomervakantie: wat je als leidinggevende kunt doen om dat te voorkomen
8 augustus 2023 -  3 minuten leestijd
Een burn-out na de vakantie komt niet uit de lucht vallen. Voor de zomervakantie zijn deze werknemers vaak al overbelast en met zichzelf aan het onderhandelen. Denk hierbij aan vermoeidheid, waardoor ze dagelijks of tijdens het weekend extra bijtanken door te rusten of extra te slapen.

Hoe zit dit nou eigenlijk?
Een burn-out na de vakantie komt niet uit de lucht vallen. Voor de zomervakantie zijn deze werknemers vaak al overbelast en met zichzelf aan het onderhandelen. Denk hierbij aan vermoeidheid, waardoor ze dagelijks of tijdens het weekend extra bijtanken door te rusten of extra te slapen. Dan komt het immers wel goed. En daarbij eigenlijk ook geen zin meer hebben in ontspannende activiteiten.

De meesten denken dan: “gelukkig staat de vakantie voor de deur, kan ik bijtanken en daarna zit ik weer goed in mijn vel”.

Wat gebeurt er tijdens de zomervakantie?
Ondanks voorgenomen plannen lukt het de werknemer maar niet om van de vakantie te genieten. Ook nu kan het zo zijn dat hij/zij extra rust moet pakken en sochtends op tijd opstaan voor activiteiten zit er voor velen dan ook niet in. Aan het eind van de zomervakantie is er nog steeds sprake van vermoeidheid, ook al kan deze inmiddels wel zijn afgenomen.

Terug aan het werk?
De eerste week lijkt het misschien best wel goed te gaan. Hoewel de werknemer nog niet voldoende energie heeft. Hij vervalt in de loop van de tijd weer in het patroon van voor de zomervakantie. Bijslapen en nog eens bijslapen, totdat het niet meer langer kan. Ondanks inspanning worden zijn/haar prestaties slechter, kan hij/zij zich slecht concentreren en neemt zijn /haar motivatie en zelfvertrouwen om te werken af. Ook kunnen conflicten ontstaan met collega’s.

Wat moet je als leidinggevende doen op het werk?
Kijk in de weken na de vakantie of jouw medewerkers bijvoorbeeld bovenstaande symptomen hebben die kunnen duiden op overspannenheid of een burn-out. Maak dit dan bespreekbaar, preventie is nog steeds de beste aanpak en misschien valt erger te voorkomen. Openheid en bespreekbaar maken kan een goede eerste stap zijn. Het kan zijn dat de medewerker het in beginsel moeilijk vindt om over zijn/haar situatie te spreken. Bijvoorbeeld omdat hij/zij vindt dat toegeven van de situatie een brevet van onvermogen is.

Wees geduldig en zeg dat je er bent om samen een oplossing te zoeken.

Een andere optie is om de werknemer met een HR-adviseur of bedrijfsarts te laten spreken. Om zo tijdig tot een oplossing te komen. Wat hierin de beste keuze is hangt af van jouw relatie met de medewerker en wie hiervoor aanspreekpunten zijn binnen de organisatie. Hou in alle gevallen contact met je werknemer.

Tip voor de coach
Als een medewerker zich bij jou meldt met stressklachten in september of oktober is het belangrijk om even door te vragen naar de situatie van voor de vakantie. Misschien bestaan de klachten al langer en heb je te maken met iemand die overspannen of burn-out is.

Geschreven door Irma Wolf, psychosociaal therapeute