Humor op de werkvloer, kun je dat leren?

 
Humor op de werkvloer, kun je dat leren?
14 juli 2022 -  7 minuten leestijd
We lijden aan terminale serieusheid! Maak een een switch op het werk van serieus naar lol en weer terug. Het kan namelijk gewoon náást elkaar bestaan, zegt Malinca Verwiel

Grappen maken en een volle zaal aan het lachen krijgen… Cabaretiers en comedians hebben die kunst onder de knie, maar zelf durven we het niet altijd aan om grappen te maken. In de kroeg met vrienden, dat wel. Maar op het werk? Of tegen wildvreemden op straat? De angst, en dan vooral voor gênante pijnlijke stiltes of het kwetsen van je gesprekspartner, wint al snel van het enthousiasme: we slikken onze spontaniteit in.

Dat is jammer, omdat humor zoveel meer is dan entertainment. Humor is een serieus communicatiemiddel. We gebruiken het om te verbinden, om ons te spiegelen, om creativiteit aan te wakkeren en om bruggen te bouwen. Maar ook om op een constructieve manier feedback te geven en pijnlijke zaken alsnog bespreekbaar te maken.

Grappig worden, dat is een besluit, en geen talent waarmee je geboren wordt. Humor is een vak dat iedereen onder de knie kan krijgen. Het goede nieuws is: je kunt het leren. Het slechte nieuws is: het zijn niet zomaar wat tips & trucs.

Eerder dan scoren met je grap, draait het erom dat je humor gebruikt op momenten die vragen om lichtheid, luchtigheid en speelsheid. Wanneer iemand ongevraagd en te veel op de voorgrond treedt bijvoorbeeld, of omdat er iets heel belangrijks maar niet uitgesproken wordt. Dat is precies de reden waarom humor bestaat: het helpt ons om de kleine en grote dingen in het leven te plaatsen en relativeren.

De 4 voordelen van humor op de werkvloer

1. Positieve stemming

Het verbeter de sfeer onderling en de algehele bedrijfscultuur, maar ook je eigen gemoed of stemming. En daarmee creëer je een positieve sfeer en een betere werksfeer.

2. Meer creativiteit

Humor verhoogt de creativiteit en daar worden collega’s oplossingsgericht van. Die creativiteit maakt dingen bespreekbaar en geeft collega’s het gevoel dat ze vrij zijn in het delen van gedachten en input tijdens het werk.

3. Betere relaties

Je interactie met collega’s en klanten is losser en ontspannener. Zowel live als online, aan de telefoon of per mail. Humor kun je ook inzetten om anderen te motiveren, beïnvloeden en overtuigen of om klanten over de streep te trekken. Of om lastige boodschappen op een luchtige manier te brengen, waardoor veranderingen in gang gezet kunnen worden.

4. Meer persoonlijke groei

Humor zorgt als het goed is voor zelfreflectie en zelfspot. Zodoende is humor goed voor je persoonlijke groei en voor het ontwikkelen van je emotionele intelligentie. Door middel van humor wordt fouten maken makkelijker en ontstaat er een betere leercultuur.

Tips om humor vaker toe te passen

Tip 1: Wees lachwekkend eerlijk

‘Om grappiger te worden, moet je je moed bijeen rapen om zo authentiek mogelijk door het leven te stappen. Eerlijk duurt het langst, en eerlijkheid is dus ook het lachwekkendst,’ zegt humorcoach Malinca Verwiel. ‘Ik vind honden vaak ontzettend grappig. Maar zij zijn helemaal niet bewust bezig met humor. Ze zijn gewoon onverbloemd echt, voor de volle honderd procent zichzelf. Daar kunnen we wat van opsteken, al heb je daar veel lef voor nodig.’

‘Een concreet voorbeeld: onlangs kwam er iemand te laat op een vergadering. Bij het binnengaan van de zaal zei ze: “Sorry dat ik te laat ben, maar ik wilde niet komen.” Iedereen moest lachen, terwijl ze alleen maar doodeerlijk was.’

Tip 2: Laat je persoonlijkheid doorschemeren

Humor is ook een manier om meer menselijkheid te tonen. Laat je persoonlijkheid eens wat meer doorschemeren, zelfs in een professionele context. Veel leidinggevenden of werknemers houden bewust afstand op het werk omdat ze denken dat het zo hoort. Maar het kan echt geen kwaad om af en toe een leuke anekdote over je hobby’s, je kinderen en zelfs de dilemma’s waarmee je worstelt te vertellen. Je zult mensen sneller raken.

Een gezonde dosis zelfspot mag ook zeker niet ontbreken. Mensen nemen zichzelf véél te serieus. We zijn te gevoelig geworden, hebben te lange tenen. Zelfspot is dan ook een verademing, daarmee laat je jezelf zien van je menselijke imperfecte kant en dat haalt muren naar beneden. Vooral voor leidinggevenden is dat heel belangrijk. Zelfspot van een leidinggevende heeft een magisch effect op medewerkers en zal de vertrouwensband versterken. Je herkent dingen van jezelf in de ander en dat schept een band. Daardoor wordt samenwerken relaxter en sta je meer open om van elkaar te leren.

Tip 3: Er zijn geen verboden onderwerpen

Op het werk zijn mensen toch voorzichtiger en is er niet altijd sprake van een veilige werksfeer. Maar ondanks dat zijn er geen verboden onderwerpen, zolang je intentie goed is. Dan bedoel ik dat je geen grapje maakt om iemand naar beneden te halen, te bagatelliseren, om een bepaald onderwerp van tafel te vegen of om stiekem kritiek te uiten.
Grapjes maken, dat is non-stop experimenteren. Je bent de hele tijd bezig met het aftasten van grenzen. Zowel die van jezelf als die van de ander.

Die risico’s horen erbij, en dat maakt het net leuk. Soms houden we ons te veel in. Ik zou iedereen willen uitnodigen om meer te proberen en minder in te slikken. Zijn je intenties goed, dan is het niet jouw schuld dat je iemand kwetst met je grapje. Dat vergeten heel veel mensen. Je kunt nu eenmaal niet pijnloos door het leven gaan. Als we rekening moeten gaan houden met alle thema’s en onderwerpen waarmee we iemand zouden kunnen kwetsen, dan kunnen we helemaal niets meer zeggen.

Je kunt niet altijd een goede grap maken, maar een misplaatste grap kun je nog wel herstellen. Zeg tegen je gesprekspartner simpelweg: ‘Sorry, ik wist niet dat ik te ver ging met mijn grapje,’ en vraag wat hem of haar precies gekwetst heeft. Dan kun je er een open en eerlijk gesprek over voeren en leer je elkaar op een constructieve manier weer beter kennen.

Tip 4: Maak de switch

Maar gaan we dan de hele tijd grappen maken en alles bagatelliseren en downsizen? Nee, we gaan niet altijd en overal grappen over maken, maar we gaan ook niet de hele dag serieus zijn. We gaan humor en serieus afwisselen. Het kan, en vooral: het mág gewoon naast elkaar bestaan. Het een is niet meer waard dan het ander. Humor is niet minder belangrijk dan serieus zijn. We gaan leren switchen. Spreek bijvoorbeeld af dat je de eerste tien minuten van een vergadering slap mag ouwehoeren met elkaar.

Over Malinca Verwiel, humorcoach

Malinca Verwiel heeft jarenlang cabaretlessen gegeven en jonge cabaretiers de kneepjes van het vak bijgebracht. Ze helpt nu met haar school voor Humor & Authenticiteit voornamelijk leidinggevenden, trainers en coaches om met meer humor te communiceren. Maar je kunt ook als individu aankloppen bij Malinca om haar trainingen te volgen. Ze geeft je in haar online training de belanMalincagrijkste handvatten om humor te leren gebruiken in het dagelijks leven. Via een whatsapp-groep krijg je ook praktijkopdrachten, zoals een grapje maken tegen je huisgenoten of aan de kassa in de supermarkt. Na de training krijgen de deelnemers een certificaat ‘Certificated Humor Proof’ dat ze onder meer op hun LinkedIn-pagina kunnen delen. Malinca Verwiels boek ‘Besluit om grappig te worden’ komt in het najaar uit.

Wil je ook weten hoe je meer meer humor op de werkvloer kunt krijgen? Ga dan naar mijn website.