Wat bepaalt het succes van een coachingstraject?

 
Wat bepaalt het succes van een coachingstraject?
10 oktober 2019 -  3 minuten leestijd
Iets veranderen – of dat nou te maken heeft met levensstijl, werk of relatie – lukt alleen als mensen dat zelf willen. Het onderzoek van Psychologie Magazine laat zien dat 44 procent naar een coach gaat op aanraden van of in overleg met de werkgever.

Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, mits iemand echt gemotiveerd is. Intrinsieke motivatie is bepalend voor een succesvol traject, blijkt uit onderzoek van de Vrije Universiteit. Wanneer iemand min of meer wordt gedwongen, is dat gedoemd te mislukken – alleen al omdat coachees ook thuis actief aan de slag moeten. ‘Meestal krijg je huiswerk mee en moet je bijvoorbeeld een vragenlijst invullen, feedback vragen aan collega’s of oefenen met nieuw gedrag,’ zegt Miriam Oude Wolbers, zelf coach en bestuurslid van NOBCO. ‘Dat is makkelijker op te brengen als je gemotiveerd bent.’

Daarnaast is het heel belangrijk om te weten wát je precies wilt veranderen. Als dat nog niet helemaal helder is, kan een coach je ondersteunen bij het formuleren van heldere doelen, maar je moet er volledig achter staan. Het heeft immers weinig zin aan de slag te gaan met een doel dat niet helemaal het jouwe is. ‘Coaching levert het meest op als er concrete doelen zijn en daarover ook overeenstemming is,’ legt Oude Wolbers uit. ‘Naast een goede samenwerking is dat van grote invloed op het succes van het traject, blijkt uit onderzoek.’

1 op de 5 Nederlanders heeft op dit moment een vraag of probleem waarbij hij professionele hulp zou willen

Positief en toekomstgericht

Maar alleen motivatie en een helder doel volstaan nog niet. Want zelf zijn mensen misschien veranderd na een coachingstraject, hun omgeving is dat niet. Eenmaal weer aan het werk of thuis in hun drukke gezin bestaat de kans op een keiharde terugval. Een goede coach anticipeert daarop. Uit onderzoek van psycholoog Kenneth Nowack blijkt dat gemotiveerde cliënten de grootste successen behalen als ze concrete als-dan-plannen formuleren tijdens de coaching. In zo’n plan staat kort en bondig hoe iemand zich aan zijn doelen houdt wanneer er een struikelblok op zijn pad komt. Bijvoorbeeld: ‘Als ik merk dat ik gestrest word, dan ga ik een blokje om’. Of: ‘Als een collega een vervelende opmerking maakt, dan haal ik tien seconden diep adem.’

Ook coaches met een positieve toekomstgerichte insteek leveren vaker opgeknapte coachees af, blijkt uit onderzoek van de Cape Western Reserve University. Proefpersonen die met een geschoolde coach moesten praten over hun verlangens en dromen werden vergeleken met proefpersonen die moesten focussen op wat er niet goed ging in hun leven. De hersenactiviteit van beide groepen werd in kaart gebracht tijdens een van de coaching-sessies. De proefpersonen uit de ‘positieve coachingsgroep’ hadden meer activiteit in de hersengebieden die te maken hebben met visie en verbeelding. Ze zagen meer mogelijkheden, wat volgens de onderzoekers een flinke slinger geeft aan het leervermogen. Bij de proefpersonen uit de ‘probleemgerichte coachingsgroep’ zagen de onderzoekers een tegengesteld effect. De proefpersonen klapten dicht en er was minder activiteit te zien in de hersenen.

Het onderzoek maakt duidelijk dat problemen niet onder het tapijt geschoven hoeven te worden, maar dat het wel veel effectiever is om jezelf te ontwikkelen vanuit wat goed gaat, en waar je op hoopt en naartoe wilt.

Wil je meer weten over coaching? Lees dan ook:

  • Maar wat heb je eigenlijk aan een coach? Lees het hier.
  • Hoe vinden we nou een coach die bij ons past? Lees het hier.
  • Hoe weet je of een coach betrouwbaar is? Lees het hier.
  • Wanneer kun je beter naar een therapeut? Lees het hier.
  • In korte tijd echt iets veranderen, kan dat eigenlijk wel? Lees het hier.

 

Vind jouw ideale coachBekijk alle coaches